Ještě trochu o zviřátkách. Vždycky mě hrozně fascinovaly ty hřebíky, co se dávají na sochy a budovy, aby je chránily před kadícími holuby. Ne proto, že vypadají tak výhružně.
Spíš proto, že ty plkance, před kterýma se tím chráníme, jsou jen jinou formou bordelu, který po sobě necháváme. Trestáme ty ptáky za naše vlastní plkance. Teda, za naše plkance, které si oni předělají po svém.
...
A to neříkám, že bych byl sentimentální nebo přehnaně zelený. Holubů z náměstí se bojím stejně, jako většiny ostatních tvorů, pro která náměstí představují základní životní prostor. Bojím se čmelíků a takovejch věcí.
Jen se vždycky cítím provinile. Ostatně, někdo to sem psal už na podzim v reakci na obrázek sochy sv. Šebestiána .
Zase jsem dneska koukal oknem na několik metrů těchhle antilaxativních konstrukcí na římse staré tovární budovy a napadlo mě, o čem by mohla být dvojka Hitchcockových ptáků, kdyby byl starý pán ještě naživu.
....
Letecký záběr na hektary panenských niv. Zelené keře. Zelené mokřady. Modré plochy nacucaných močálů a jezírek. Sem tam lužní les nebo dva. Uprostřed vyježděná - a v tom vlhkém ráji překvapivě suchá - cesta. Krása nesmírná i bez Kostěje.
A nad tím vším šílené víření. Přelety desítek, možná stovek ptáků různých druhů. Různých barev. Různých velikostí. V hejnech. V párech. I jednotlivě.
TA NEJPANENŠTĚJŠÍ PTAČÍ REZERVACE, JAKOU SI JEŠTĚ UMÍTE PŘEDSTAVIT. Discovery Channel z vody, listí a peří. Země zaslíbená, červy, larvami a tučnými semeny oplývající.
....
Po prašné silnici se řítí Rangerover. Trochu obouchaný řádkou nedávných dobrodružství, ale pořád ještě jura. Náhon na všechny čtyři a silná trubková konstrukce po obvodu, jako ochrana před nástrahami divošského terénu. Přesně takový, jaký onehdá vykoukl na L. z mlhy budoucnosti.
Vidíme ho z ptačí perspektivy, jak ukrajuje kilometry okrové cesty a za oběma nápravami zvedá kužely prachu, jako by to byl tryskáč. Aspoň dvouminutový záběr na vůz v jízdě ze zhora - aby bylo každému jasné, že jestli má tahle země někde hranice, je to daleko daleko za rámem vaší LCD obrazovky.
....
Záběr dovnitř. Rodinka. ON za volantem evidentně stavební inženýr s dobrým platem. Nyní stylově zabalený do kostýmu dobrodruha: při řízení si nemůžete nevšimnout robustních multifunkčních hodinek s kompasem na levém zápěstím a na obou rukávech nenápadně pokřikujících nášivek s logy značky Bushman. ONA - něco mezi pracovnicí magistrátu a vedoucí centra prevence pandemických chorob. A obtloustlá pihatá dvojčata s grázlovským výrazem utrhávačů muších křídel na zadních sedačkách. Takový ten americký filmový stereotyp úspěšné, ale nesympatické rodiny.
....
Na první pohled to vypadá jako ďábelské soustředění. Na druhý pochopíme, že to napětí v tvářích je přeci jen o trochu jiné. Usilovnější. Úpornější. Upocenější. A ustrašenější. Natěšená zelenomodrá masařka, která poletuje mezi předními a zadními sedadly napovídá, že zvláštní atmosféra v kabině vozu není jen o emocích. Něco se musí stát - a z výrazů je jasné, že se to stane brzy. To co snědli možná bylo bio. Ale nebylo to čerstvé.
....
Motiv hudebního doprovodu se už napotřetí mění. Rytmickou hudbu podbarvující letecké záběry krajinu brázdícího vozu vystřídala napjatá a tichá linka vysokých tónů piána při close upech zobrazujících masařku a napětí ve tvářích. I ta vzala za své. Teď slyšíme desítky žesťů v triumfálně úlevné pasáži. Kamera ukazuje krajinu z pohledu řidiče. Za remízkem kapoků a rambutanů (hudba výrazně přidá na bassech) vidíme primitivní dřevěnou stavbu, z níž místy opadávají prkna a térový papír. Viva La Trina! Čtyřmístná.
....
Střih zrychluje, přibývá úhlů pohledu, z nichž nám kamera servíruje záběry. Brzdící kola. Střih. Zvířený písek před čelním sklem. Střih. Ruka na klice. Střih. Mužská noha došlapuje na zem. Střih. Ženská noha došlapuje na zem. Střih. Dětská noha. Střih. Jiná dětská noha. Střih. Obě došlapují na zem skoro současně. Střih. Běh šlápot po prašné cestě. Střih.
....
Ruka na primitivní klice a pak, švunk prken, z nichž jsou sbité dveře. Intenzivní zvuk vrzajících pantů. Podkresová Óda na radost najednou rychle přechází v hýkavý zvuk, při nemž se vám vybaví omšelá koupelna, sprchový závěs a stín ostré čepele. A potom ...
....
...záběr na tři kruhové výřezy ve vodorovné desce sbité s řady prken. Po obvodu výřezů vzhůru zejí známé hřebíky. Napětí v obličejích povoluje, aby je vystřídaly výrazy zoufalého odevzdání...
...
Závěr s leteckým záběrem na budku a zlomyslný chechot čápů marabu, jejichž křídla občas vykouknou z rohů obrazovky. Fin.
...
Ptáci 2. Mohlo by to být takhle?
....
Lip
Žádné komentáře:
Okomentovat