neděle 1. srpna 2010

Továrna na Alibi a Lesk a bída zážitkových agentur

Děda Jan je tria- až kvadriatlonista. A milovník adrenalínových kratochvílí. Když do města přijede Matějská, nevíte, jestli byl on stvořen pro Matějskou nebo Matějská pro něj. Zapadají do sebe jako klíč do zámku.

Adrenalinový hlad dal přirozeně vzniknout tradici, v rámci níž děda Jan pod stromečkem nachází poukazy na různorodé libůstky: tandemový seskok, zorbing, ...... a letos "Mistrovská akrobacie na bezmotorovém kluzáku".  Součástí tradice je pak společná rodinná pouť, která vrcholí právě eskamotérským kouskem Janovým.

V zásadě jsem to vždycky dobře snášel. Děda Jan a jeho psí kusy pro mě byly totiž jedinečnou Továrnou na Alibi (Tohle's měl Karle napsat! To má praktickou hodnotu pro každodenní život. A né to tvoje Absolutno, pořád.).

Továrna na Alibi funguje takto:

a) Nějaký idiot ve vašem okolí začne vykládat o tom, jaké neuvěřitelně zběsilé, adrenalinově nebezpečné kratochvíli, že se to věnuje, a jak je to báječné a jak bez takového zážitku, jeví se život vlastně prázdným.

b) V první fázi ucítíte hrozný smutek, že jste něco podobného nezažili a - jak se znáte - určitě ani nezažijete.

c) V druhé fázi si pak s úlevou vzpomenete na více než šedesátiletého kmeta a jen tak mimochodem do strany koutkem ucedíte: "Jo, tohle?! No, to dělá náš děda od tý doby co je v důchodu...."


Efekt je zaručený: všechny žetony, které ten chlubivý vypravěč svou historkou o srdnatém dobrodružství  posbíral, jsou anihilovány! Ba co víc, odsunuli jste jakýkoliv diskurs týkající se oblastí, v nichž prostě díky své tělesné nebo jiné nedostačivosti nemůžete!!! soutěžit, do oblasti gerontologie a péče o dlouhodobě nemocné.

Zlomit vaz sokovi pak už můžete třeba jen krátkou a zasvěcenou recenzí o poslední inscenaci Jarryho, nebo povídáním o rozmnožovacích zvyklostech suchozemských želv...

Tak, takhle fungovala Továrna na Alibi až do nedávna: Vše, co bylo nebezpečně adrenalinové, polepovala nápisem "to dělá náš děda" a tím to v konverzaci zbavovala nebezpečné prestiže. Až do nedávna, jak říkám.
....

Nic mě nevarovalo, nic znepokojivého jsem v tom nespatřoval: loni mu na internetu vybrali tu "Mistrovskou akrobacii na bezmotorovém kluzáku". Á, Továrna na Alibi zajíždí výrobní program pro 2010, dalo se k tomu tenkrát říct, pokud by bylo třeba to jakkoliv komentovat.....
.....

Včera měla A. narozeniny a děda Jan, jako každý dědeček sladkých malých blondýn, rád přistoupil na to, že den D odstartujeme právě jeho Zážitkem. Takže jako tolikrát předtím: rychlá snídaně na dvorku před chatičkami, pak naskákat do aut, pár kilometrů krásnou srpnovou krajinou ... a už je tu letiště: Najít někoho, kdo ví, zjistit, že mistr není k zastižení, zastihnout mistra, sledovat dědu při bezpečnostní instruktáži, sledovat dědu, jak nastupuje k mistrovi do kokpitu, dívat se na oba na nebi.. a pak v klidu domů a u večeře poslouchat jaké to bylo...
....

Snad, že po tom sama v skrytu duše - sužované právě mimořádně handicapujícím houserem - toužila. Snad, že je ta životní pojistka už konečně napsaná na ni, a nebo z jiných, mě nesrozumitelných důvodů. Nevím vlastně proč. Ale udělala to.

"Měl bys taky jít, děti si tě budou konečně vážit!", řekla jenom a podala mistrovi svazek bankovek. Než jsem se stačil docela roztřást, zavírali za mnou víko. Ano, byl jsem vybrán. I to moje teď možná vystřelí do vesmíru...
....


A teď k tomu Lesku a bídě zážitkových agentur:



a) Když mu děda podával svůj "poukaz na zážitek", uchechtl se mistr ďábelsky a pravil: "Heh, mistrovská aktrobacie... to je neuvěřitelný, co tam píšou. Já jsem, vážený pane, jenom vicemistr, takže vás v tom krámě ošidili..."

b) Mnohem podstatnější je ale ta manipulace se slovem zážitek. Nejde si to totiž koupit. Ten si vytváříte jen a jen vy.

To, že vás odněkud někam vystřelí velkou rychlostí, odněkud spustí do díry nebo nechají pérovat na gumě, s tím má pramálo společného. To je jen to CO S VÁMI DĚLAJÍ. Ale není to zážitek. Ten si z toho buď uděláte nebo ne. Buď to ve vás zůstane, a pak, kdykoli si na to vzpomenete, to ve vás zazvoní, jako když si vybavíte spolužačku, co vás učila líbat... a nebo ne.

K tomu "nebo ne" jen podotýkám, že vyplavení velké dávky adrenalinu do těla zpravidla výrazně změní režim, v němž mozek zapisuje vzpomínky. Mnohdy dokonce jejich zápis zcela zastaví. 

Takže nakonec to, že jste něco prožili, víte jen z vyprávění ostatních a z těch fotografií, co vám u podobných atrakcí stihnou ještě udělat a přihodit k účtu....
....

K mému osobnímu "zážitku mistrovské akrobacie na bezmotorovém kluzáku" mohu říci:
1. byl jsem zpocený, jak myš
2. dvakrát jsem se hystericky rozesmál: Poprvé, když jsem vise v upínacím popruhu viděl nad hlavou zemi a z pilotova stanoviště slyšel zcela zbytečnou větu "letíme na zádech"; podruhé, když mu uprostřed dvougéčkového manévru zazvonil mobilní telefon  a já si nebyl zcela jistý, zda ho bude ingorovat či nikoliv...
3. s výjimkou několika málo chvil jsem nepřetržitě cítil, jak se mi tváře snaží spočinout na pokrčených stehnech
4. v těch výjimečných chvílích, kdy se mi tváře nestažily spočinout v klíně, se snažily plácnout mě do čela
5. na nevolnost a strach jsem myšlenky opravdu neměl - kromě několika málo záblesků, v nichž mě napadlo, že pilot, zatímco si pouští tváře po kokpitu stejně jako já, u toho ještě řídí...
6. a pak samozřejmě vizuální vjemy: modrá, zelená, zlatá, zlatá, zelená, modrá, modrá, modrá, zelená, zelená.... a tak různě na střídačku a dokola
7. asi sedm hodin po přístání jsem se na dvě hodiny roztřásl - bohužel v okamžiku, kdy jsem si zrovna naléval z konvičky čaj....

Víc fakt nevím. Paměť zaznamenala jen tohle, a to ještě takovým tím stylem, jakým si zapisuje informace z manuálu k obsluze automatické pračky. Zcela bez emoce.
...

Podtrženo, sečteno:  Zážitky vlastně pořádně žádný, protože vzpomínky zcela postrádají emoční stopu, a Továrna na Alibi v troskách. Dokonce hrozí, že z toho možná bude tradice "Děda Jan a já".


Do prdele!
...

No co, nedá se nic dělat, budu se muset zařadit a zkusit z toho vyždímat, co se dá. Takže:

Lítal jsem akrobacii na větroni Vážení! Faááááákt Huuuuuuuuuuuuuuuustý.

Jo, a pro ty z vás, který by na mě chtěli judisticky použít můj vlastní chvat: Náš děda vypadá na třicet, volové.....!
 .....

Lip

P.S. Mistru Pavlovi díky! Za citlivé zacházení a - doufám - za diskrétnost:))

Žádné komentáře:

Okomentovat