pondělí 25. srpna 2008

Uvízlé mezi "pro" a "proti". Auč!

Když nedejbože uvíznete v nějakém sporu, bývá to tím, že vás ovládl nějaký příběh. Příběh o tom, jak to asi je.

Když uvíznete v nějakém sporu, je to asi proto, že vás ovládl příběh "pro" nebo příběh "proti". A to je docela zajímavé.

Když vás ovládne příběh "pro" nebo příběh "proti", všechno, co děláte, je více či méně zjevně hnáno puzením legitimovat svůj postoj. Postoj legitimujeme odpovědí na otázku "proč?".

Proč pro?

Proč proti?


Dost blbá otázka, myslím si. Když odpovídáte na otázku "proč?", hlava vám začne vířít, jako automatická pračka. S každou otázkou vyšlehne jedno "proto" až nakonec vyšlehne to, kterému - pod fůrou rotujícího špinavého prádla - uvěříte. V tom lepším případě je vyšlehne vaše vlastní hlava.

Po zkušenosti ze soboty mám návrh. K diskusi. K vyzkoušení. NEŽ uvíznete v nějakém blbém sporu, zeptejte se nejdřív "o čem?". Není to tak intuitivní, jako "proč?", ale celkem se to hodí.
...

Třeba v sobotu. Projížděl M. s V. a malým miminčím samečkem Prahou. Velcí byli unavení, malý trochu vyděšený. Cestoval ze západu do Ostravy.

Shodou okolností jim cestu v Praze zastoupila rekonstrukce kolejiště. Mezi Smícháčem a Hlaváčem to šlo jen mastou tyčí nebo vozmo. Přijel jsem pro ně, protože ... Ne. Přijel jsem pro ně, abych jim předal koupací podložku, co u nás zapomněli, a že sameččí miminko je můj první prasynovec. Hehehehe.
...

Jak jsme se blížili z Ípáku k Muzeu, viděli jsme ji všici. Hazardující šílenou krávu. Hlavu a obě ruce z okna místo na volantu, vůz plný lidí. A fotila si kupole Muzea.

"Zab mě, blbko!" křičím na ní polohlasně, abych nevzbudil miminčího samečka. "Zab mě, ať máš hekou fotku!"

A ona si mě všimne, jak poděšeně gestikuluju, a mile se uměje. Předjíždím ji v druhém pruhu a ještě stihnu odezřít ze rtů její "náááááájs" a periferně zachytím žlutou barvu anglické poznávací značky.

Uvízlý ve sporu až po nosní dírky. Auč!
...

Zajímavé na tom je, že bychom oba v danou chvíli - ona - asi spíš "pro" - i já - asi spíš "proti" - odpověděli na otázku "o čem?" téměr identicky:

Já: "Vo tom, že život je krásnej a já se nechci nechat zabít žádnou blbkou!"
Ona: "O tom, že život je krásnej. A když mám dovolenou, chci z toho zachytit co nejvíc...". A pak by asi ukázala fotku na displeji manželovi za volantem po pravé ruce
...

Když uvíznete uvnitř nějakého sporu, je to možná proto, že vás ovládl příběh "pro" nebo příběh "proti". Položte si včas otázku "o čem" a může se stát, že z té bažiny vyjedete vzhůru jako Jan Werich spílající zlé Přírodě v pohádce Byl jednou jeden král...

Lip

Žádné komentáře:

Okomentovat