neděle 16. října 2011

Pietní spotřeba

Umřel S. J. a všichni chtějí iPhone 4S víc než před tím. Ti, kteří ho už mají, do něj prý volají "Kde je Steve?". Alespoň to nedávno tvrdil server Aktualne.cz. Představa uživatelů Apple, chodících v lunetickém omámení žalem ulicemi a šeptajích do svých přístojů "Kde je Steve", přiznám se, vyvolala ve mě reakci vpravdě nepietní.

Ale je to tak. Zemřel muž, který z ceněného fetiše udělal něco dnes už téměr posvátného. Říkám si, a omlouvám se za ten cynismus, co to udělá s našimi peněženkami, až zemře žena, která z posvátného udělala celkem dost ceněný fetiš. Ona už paní Ciccone, ačkoli to tak nevypadá, taky není nejmladší.

Tyhle dvě představy - iPhone po Jobsovi a Who's that girl po Madonně - nastolují otázku, která se o slovo začala hlásit vlastně už v okamžiku, kdy po smrti moravské spisovatelky, o níž jsem do té doby (moje chyba) neslyšel, zmizely z pultů i knihoven všechny její příběhy. Otázku pietní spotřeby.


Včera jsem si zašel na výstavu Kontroverze, jejíž ne nepodstatná část je věnovaná snímkům, jež získávaly nebo ztrácely na hodnotě podle toho, jak moc uměníchtiví kupující věřili, že byly z negativů vyvolány nebožtíkem. Jejich hodnota rostla, když to vypadalo, že je nebožtík vyvolával, a klesala, když se věřilo, že to jsou už posmrtně vyvolané snímky. Téměř nikdy nešlo o to, zda je opravdu nafotil (o tom se nepochybuje). Zajímavé.

Ona vůbec ta výstava, vyvolává řadu otázek, které vás normálně nenapadnou. Otázky týkající se pietního aspektu tržní hodnoty produktu a jeho spotřeby nicméně patří k něm nejsilnějším. Ve světě, kde každý má jeden a více telefonů, kde téměř každý telefon si můžete při větším či menším omezení v jiných kategoriích koupit, je prostě telefon navržený nebožtíkem tak nějak posvátně jedinečný. Stejně jako fotografie vyvolaná nebožtíkem ve světě, kde každý z těch všech telefonů, co jsme o nich právě mluvili, má fotoaparát.

A tak si říkám, jestli se nám tady někde nezačíná uzavírat kruh: v té bytostně profánní spotřebě, začínají na významu nabývat produkty, které prokazatelně vytvořili lidé, kteří už jsou na onom světě. Království profánního začíná dobývat posvátné. Magie banality v akci. Amen. Totiž iMen.

...
Lip

Žádné komentáře:

Okomentovat