úterý 30. září 2008

Branding a fraktály. Vhodné pro děti do tří let.

Vzpomněl si na mě J. a poslal mi tyhle dva obrázky:

1. Fraktálové puzzle:)



2. A vydání Aakerovy knihy Building Srong Brands v převyprávění pro děti do tří let. Asi ani nemusím připomínat, že toto vydání určitě, ale určitě neobsahuje ořechy..



Díky, J!

Lip

Kocour není doma, nestyda za pultem!

Tak starý pán už to má za sebou (dej mu pánbů klidné spočinutí) a na krámě se prosím pěkně dějí hotové orgyjé!

Někdy v srpnu se mi pomalu začala párat moje společenská bota (pravá) a včera jsem to už nevydržel a vlítl jsem k Baťovi, abych trochu inovoval svůj podzimní obuvník/obuvníček (po vzoru šatník/jídelníček).

Iva, co mě obsluhovala měla tohle tričko. Chvíli jsme si povídali o tom, zda chci tkaničky nebo impregnaci nebo obojí a pak mi spadla čelist, jak mi moje hodně, ale hodně pomalé neurony dostrkaly tu informaci až do oblasti, kde vy ostatní máte šedou kůru.



Zeptal jsem se, pokolikáté už v tomhle týdnu, zase jako blbec: "A to nosíte jen vy, nebo i kolegyně?". Zasmála se, Iva jedna nestydatá, a řekla, že i kolegyně.

Líbí se mi tohle pojetí piety. Myslím, že starý pán by z toho musel mít radost.

A pak ještě jeden postřeh: překvapivě víc mě bere fakt, že u Bati prodávají holky s tričkem Nestyda, než fakt že do kin přichází film na motivy knížky Michala Viewegha. Možná ho nakonec ale s chutí skouknu už proto, že zase vybavím Ivu v tom nestydatém tričku. Dělá to ten Michal vlastně moc dobře.

Lip

neděle 28. září 2008

Mirror in law. O tchýních a dírách.

Od milého čtenáře (redakčně kráceno a upraveno)!:
Po telefonátu se svou rozrušenou příbuznou a posléze i se svou neméně rozrušenou ženou sem se na chvíli utekl k tvému blogu... Tvůj pohled na spor “pro” a “proti”, následně převedený z roviny subjektu do roviny objektu mi uklidnil :-) A to zejména když jsem si to napojil na téma TCHÝNĚ ...chci naznačit, že čekám, až přijdeš s velkou syntézou, v níž téma “sporu” napojíš na téma “tchýně” spolu s “metabolismem trávicí trubice” a “rupturou v nicotě”.
...

Výzvám stavme se čelem! První pokus:

Odborníci si můžou říkat, co chtějí. Je to tak. Je málo oblastí, ve kterých by se Freud nepřiblížil pravdě na dosah. Třeba s tím Oidipáčkem.

Holky, je mi líto, ale našel si vás buď proto, že v sobě nebo na sobě máte něco, co mu mámu připomíná, nebo proto, že jste jen negativem - inverzním obrazem - jeho mámy. Každopádně jste od ní odvozené (Auč!).

Logika jeho vztahu k vám je snadno pochopitelná při pohledu na batole, které do dřevěné krabice s vyřezanými otvory různých tvarů cpe kostičky - rovněž různých tvarů. Byla jste ta, co prostě prolezla "dírou" po jeho mámě. A je tak trochu jedno, že jeho máma je válec a vy jste mnohem víc jehlánek. Plus mínus jste do té díry prostě pásla a on uvěřil, že případné hrany se obrousí časem.
...

Nemyslím si, že by tohle byla pro vás nějaká novinka. Není. Myslím, že to v sobě musíte cítit. Díváte se na ní, jak něco dělá a ... zvyšuje se vám pulz. Těžko se dá popsat, co se ve vás právě děje, ale cítíte velké napětí... skoro až puzení k agresi.

Nene, nebojte. To není nic divného. Ona vám vlastně ani tolik nevadí. Vadí vám to pomyšlení, že jste jí něčím podobná. Ona je tudíž do jisté míry vaším obrazem v budoucnosti! Ne dokonalým, ale pořád dost blízkým, aby znepokojoval (válec x jehlan). No, a to, jak se vám zvyšuje tep a musíte dýchat zhluboka, abyste nezneužily sekáček, to není nic jiného, než vaše podvědomá potřeba tuhle myšlenku potlačit do nevědomí.
...

Freuďácký kecy, já vím. Ale na druhou stranu, není to jediná teorie, která by nabízela podobné vysvětlení. Vezměte si třeba Masahari Moriho s jeho hypotézou o Údolí podivnosti (Uncanny valley). Ta vlastně říká, že naše posedlost antropomorfním má tendenci růst, jak se objekty přibližují svojí podobou člověku, ale pak v jednom bodě - poblíž úplné podobnosti - najednou prudce ochladá a mění se v odmítnutí. Mori to myslel na roboty. Říkal, že v okamžiku, kdy budou už hodně hodně podobní lidem, ale ještě ne přírodně identičtí, budou v lidech vyvolávat odpor.

Osobně si myslím, že to není tím, jak moc podobní ty roboti nebo jiné objekty budou, ale tím, jak široký je náš koncept lidskosti. V Uncanny Valley byli asi pěknou řádku let domorodci všech různých barev pleti, zejména z pohledu obtloustlých, bílých zemědělců s červenými krky. Z Uncanny Valley se pomalu ven škrábou gayové a lesbičky.

No, a já tvrdím, že ten sentiment k tchýním je jen jasnou ukázkou toho, že jsou ženami-manželkami-svých-synů podvědomě dehumanizovány - zašlapávány hlouběji do díry Uncanny Valley.

Aby nebyly mementem ztráty jejich mládí. Aby je neděsily přemýšlením o tom, co na nich může manžel-a-syn vidět společného. Parafrázovaně pak bude Moriho graf z Wikipedie (který v originále uvidíte, když prokliknete ten link výše) vypadat takhle:


...

Můžete si říkat, že jsou to kydy. Ale podívejte se na výsledky toho hlasování před časem:
- Nejvíce vám vadí, jak se tchýně chová k tchánovi
- Potom vám hodně vad, jaké má názory a jak vychovala vlastní dítě
- A taky - jak se obléká!

Jasné ukázky toho, že tchýně posuzujete prizmatem vlastního ideálu: co to znamená být dobrá partnerka, dobrá matka, žena. S tím vědomím skrytě, ale hluboko působícího oidipáku, prostě nejde o tchýních přemýšlet komplementárně - třeba jako o babičkách. I to je jeden z důvodů, proč jsou často zobrazovány jako monstra - velké jako almary, trochu nemotorné, jako ti "téměř humánní" roboti, a s šíleným afektem v tváři. Nemluvě o natáčkách.


...

Tak, to jsme spláchli pohled snachy-manželky-jejího-syna. No a teď o té tchýni samotné. Na výzvu milého čtenáře, pokus druhý:

Není zdaleka bez viny. Trochu vás fakt nemá ráda. Připravila jste ji o hluboký zdroj pocitu ženství, které praktikovala dvacet, třicet let. A nové ženství ještě neumí nijak konceptualizovat.

Dokud jste z jejího syna neudělala muže, mohla o něm přemýšlet jako o dítěti. A dokud měla dítě, byla legitimně a nezpochybnitelně ženou. Připravila jste ji o její dítě a sebrala jí žezlo, korunu i jablko zároveň. Tak se nedivte, že vám to dává sežrat - aspoň do doby, než dobabičkovatí. Že vás tak trochu záměrně děsí tím, jak se ve vaší přítomnosti chová ke tchánovi. Jak si schválně na sebe vezme něco nemožného, aby viděla, jak s tím budete bojovat.

Na tohle téma už existují i poloseriozní vědecké práce, které z endokrinologického pohledu zkoumají evoluční význam menopauzy. Podle jedné z nich se menopauza evolučně vyvinula proto, aby Vaše tchýně neměla děti ještě i poté, co přivedete na svět potomka Vy a netříštila tak potravinové zdroje rodiny určené pro Vámi porozeného následníka. Jinými slovy - tchýni příroda obrala o reprodukční schopnosti právě kvůli Vám. Už před několika sty tísici lety. No a ona vám to teď, po těch létech evoluce, prostě vrací.

Příště třeba o vztahu Ujce a Syna. Ale radši bych tady viděl nějaké alternativní a hodně tendenční proti-teorie od Vás:)

Lip.

sobota 27. září 2008

Cesta hýčkaného dítěte z Anah do Bagdádu a Prahy. Anebo: Huná Prág!

Vyrostl jsem se v ulici, která se jmenuje Arabská. Otec má smysl pro branding.

Když jsem tam ještě s našima bydlel, míval jsem rád jeden moment. Seděli jsme s tátou v kuchyni, pili jsme kávu a kouřili. On ještě a já už. A kecali jsme o tom, co pro něj byla ta důležitější půlka života a pro mě literární krajina.

Včera jsme se tam takhle zase sešli. Oba bez cigára - on na vozíku a já s náplastí - a zase jsme po delší době kecali. Už jsem si to zkoušel nahrát dřív, ale vždycky jsem pak někam zabordelil ten diktafon. Teď už to jde na telefon a tak tady máte historicky první interview. Interview s hýčkaným dítětem. 70 let, 70 kilo, 70 diagnóz. Ale pořád mu to vypráví:))

Myslím, že budeme někdy příště pokračovat, tak tomu budu dávat tématické titulky. Utište se tedy, milé děti, dnes si poslechneme pohádku z cyklu Tisíce a dvou nocí, která se jmenuje "O smůle a štěstí".

...

Kdy jsi měl v životě fakt smůlu?
Byli jsme v tom vězení a oni nás tam hodně trápili. Nedávali nám najíst. Nedávali nám pít. Měsíc jsme měli všichni k jídlu jen kousek chleba jako dlaň a tak na lžíci vody. Hodně nám dávali zabrat.

Jak je možný, že vás rovnou nepostříleli?
No, oni se toho báli. Nás bylo hodně. Sto dvacet. A střílet do vězňů, to je v Iráku špatné znamení pro vládu. To by se dostali pod tlak. Tak nemohli. Tak nás chtěli rozložit hlady a žízní. Museli jsme si vykopat vlastní studnu a pili tu Špatnou vodu, ze které jsme měli všichni průjem a ucpali jsme záchody a ty jsme si museli sami, skoro holýma rukama vyčistit. No hrůza.
Ale děly se tam stejně věci. Třeba pět komunistů z toho vězení, které mělo dvě pevnostní zdi po deseti metrech od sebe, uteklo tunelem, který kopali bůhví jak dlouho. Měli v tom tunelu už i elektrické osvětlení. Podařilo se jim krásně utéct – tunel končil v zahradě nějakého domu. Ale nepřijel pro ně vůz, co je měl vyzvednout a to pro ně byl konec. Do té díry totiž spadla koza a když ji tam majitel viděl – v díře, ve které se svítí elektřinou, bylo jasné, že něco není v pořádku. A tak je našli. Bylo to takové vězení v pevnosti. Vzali vás tam na základě rozsudku na pět měsíců a během těch měsíců vám přišili třeba dalších deset let.

A jak došlo k té vzpouře?
No, hodně nás trápili. Pak už jsme si udělali z vodovodních trubek zbraně a těma jsme s nima bojovali. A pak bylo to jednání. Nás bylo sto dvacet. Jich bylo víc. Oni vstoupili a potom jim podali zbraně. Samopaly a pušky. A byla jednání. Dali nám teda jídlo a normálně jsme teda jednali s nima, ale jednání byla ostrá. My jsme proti nim a oni nevedli normální jednání, ale nadávali nám.
Já jsem byl s jedním klukem, sedmnáct nebo osmnáct mu bylo. Moc hezký kluk, chytrý. Vzal vědro, hodil no na zem, aby se rozbilo a abychom měli, čím po nich házet. Ostatní házeli tím, co měli po ruce. Třeba kusy mýdla jsme měli takhle poschovávané. Kameny jsme tam neměli.
Byli jsme v takové místnosti velké. Stáli jsme ve dvou řadách, proti sobě. Oni začali střílet. Všichni jsme se stáhli do druhé místnosti, kde jsme leželi na sobě. Ti nahoře chránili ty dole před střelami. Já jsem byl až v další místnosti z druhé strany a ten kluk se mnou. Jenže jeho zasáhli ještě než dorazil. Pak už jsme museli ven, mířili na nás a museli jsme uličkou mezi nima a tloukli nás a rozbili mi hlavu.
Pak už jsem byl v policejních stájích, kam nás zraněné dali. Zůstali jsme tam jen tři, ostatní už rozvezli do jiných věznic. Ale my tři jsme měli velké zdravotní problémy – já horečku, jeden zlomenou ruku a jeden rozbitou hlavu. Jeden z nich byl z pekárny, měl velkou sílu od toho, jak mísil těsto. Vzal mříže v okně do rukou a Začal jimi třást a křičel, že jestli mě nevezmou do nemocnice, tak že tu mříž vylomí. Oni přišli zase s puškami a naložili nás a odvezli do města Kút, kde jsem byl pak ve vězeňské nemocnici.
Tam jsem se dozvěděl, že mi k původnímu ročnímu trestu přihodili další rok a celý ten rok jsem byl vězněný v té nemocnici.

Hele, a když byla ta vzpoura, měsíc jste nejedli, byls vážně nemocný, měl jsi strach?
Ani jsem neměl. Když jsem přišel do vězení poprvé, poslali mě za soudcem. On byl taky z Anah. Hlásili to v tom vězení rozhlasem. „ Ten a ten ať přijde....k panu soudci.“ Ale já jsem si říkal, že nepůjdu. Chtěli, abych šel za nimi a pak už se nevrátil, abych přestal. A nešel jsem.


Ale stejně, nejedl jsi, nemocný jsi byl, bili vás..fakt jsi neměl strach?
Hele, fakt neměl. Asi jsem byl trochu poblázněnej. My jsme si hodně vykládali různý hrdinský příběhy. Můj úkol dokonce byl, vyprávět si s ostatními o hrdinských činech, příběhy z literatury. Aby se nikdo nenechal zlomit. Byl jsem hlavní propagátor.

A co bylo teda důležitý, aby to člověk vydržel? To přeci musel být strašný zážitek, zkušenost ne?No, chtěli jsme, aby vláda padla a aby pak nastaly demokratičtější poměry.

To jsou cíle, kterých jste chtěli dosáhnout. Ale co tě drželo při síle, abys to vůbec vydržel? Abys to psychicky zvládl? Dokázal tím projít?
Asi hlavní věc, že jsme věřili komunismu. Partaji. Třeba teďka bych některým bývalým už nevěřil. Ale tehdy jsem skutečně věřil a oni tomu věřili taky. A potom to přání, aby to už skončilo a ty věci se změnily. Aby už nezavírali lidi bez důvodu. Aby ti, co měli velké polnosti, přestali zabíjet bezdůvodně lidi. Tam třeba zabíjeli lidi, jen proto, že něco neudělali?

A ty ses opravdu vůbec nebál o život?
Ne, ale byl jsem opatrný. Třeba jsem se naučil chodit i takovým zvláštním způsobem, abych věděl, že mě nikdo nesleduje. Neohlížel jsem se, ale často jsem zahýbal do postranních uliček. Při té otočce jsem si sledoval, že se na mě nikdo nenalepil. Takový věci jsme se naučili.
Jednou jsme se s Azízem, co teď žije v Londýně a který byl v té době můj společník, vydali na přání strany do jižního Iráku. Měli jsme si tam vyměňovat zkušenosti s rolníky a dělat mezi nimi politickou osvětu. Bylo ale stanné právo a po sedmé hodině se nesmělo vycházet. Bylo šest hodin, mělo nás vyzvednout nákladní auto, ale nepřišlo. Tak co dělat? Vracet se tam, co jsme bydleli, by už bylo riskantní. Zůstat taky riskantní.
Ten třetí z nás měl příbuzného, vzdáleného, který žil zvláštním způsobem života. Žil v Bagdádu. Vyráběl lepidlo takové. Zapálíš ho a ten kousek začne kapat a lepit. A on chodil po súku, rozbil tam hrnek o zem a křičel „lepí, lepí, lepí, všechno lepí“ a lidi si to kupovali. A tak měl hned trochu peněz. Žil v jedné místnosti.
K němu jsme šli, ve zdi byl v jednom místě klíč a tam jsme čekali na něj. Tam byla postel a křeslo a jinak nic. Za chvíli opravdu přišel, měl velkou radost, že jsme tam, že vidí toho svého příbuzného. A ať chvilku počkáme, že nám přinese jídlo. Říkali jsme, že hlad nemáme, ale on říkal, že ví, že jsme hladoví. Odešel a za chvíli opravdu přišel i s jídlem. Sáhl do kapsy, vytáhl dvacet, třicet dinárů a říkal, ať si to vezmeme a že zítra půjde prodávat do jiného města a ještě něco splaší. A my ať nevycházíme a počkáme na něj.
Tak jsme se najedli a šli jsme spát a odpočinuli jsme si.
Ale ráno jsme se probudili, jeden z nás Vykouk z okna, a viděl, jak si přes dvůr kurvy dělají hypermanganem výplach. Byli jsme ve vykřičené čtvrti! A tak jsme museli pryč, protože kdyby nás tam našli, tak by to byl i problém pro stranu. To by se rozmázlo.
Ale nebyla to legrace vždycky...

Za co tě odsoudili na ten první rok?
V učitelském ústavu, kde jsem studoval, jsme organizovali stávku během výjimečného stavu. A oni potřebovali 7 studentů, které by exemplárně potrestali. Byl jsem první obviněný, protože jsem byl známá firma. Jednal jsem, organizoval, pomáhal jsem vytvářet ty buňky po dvou až třech lidech. A to oni věděli.
Při té stávce jsme vzali dva nákladní vozy pepsicoly, co přivezli do kantýny a házeli jsme je na ně ze střechy (smích) a zavřeli jsme učitele do jedné místnosti ve škole, zamkli jsme je a jeden Kurdský student, co měl pistol, u těch dveří hlídal.

Jaké jste měli požadavky?
No, různý. Třeba jídlo se nedalo jíst, chtěli po nás, abychom začali chodit v uniformách, začali nás omezovat. Dali nám na ty uniformy látky sice, ale chtěli, abychom chodili v uniformě.

To jsou ale hodně nepolitické požadavky, ne?
No, ale to pozadí bylo politické. Hodně. Předcházela velká krize v Iráku. Padly tři vlády v Iráku těsně předtím. Už měli nasadit armádu, ale my jsme s nimi nechtěli jít do střetu. V armádě byli lidi jako my. Tak jsme se stáhli, ale jak se to trochu uklidnilo, chtěli jsme ty nepokoje obnovit. A oni začali zavírat lidi, kteří v tom byli aktivní.
Přišli k nám představitelé vysokých škol, vyjadřovali nám podporu a vůbec jsme byli aktivní. Začali jsme zorganizovat velkou manifestaci, našli jsme pro ni důvod a chtěli jsme to zorganizovat. Ale neuspěli jsme, lidi už měli strach a policie nás rozprášila. Já utekl k bytu jednoho dělníka železničáře, a jeho rodina se mě ujala a nechali mě u sebe a dali mi jídlo.
Ale pak jsem už věděl, že budeme muset stejně pryč. Dohodli jsme se, že utečeme přes zahrady sousedních bytů a ta rodina, že pak pozve ty policajty, aby viděli, že tam nikdo není. Po dvojicích jsme skákali do zahrad okolních domů. My s ještě jedním jsme dopadli do zahrady jedné paní a ta nás vzala domů. Doma jsem si všiml, že na věšáku visí policejní uniformu. Ona si toho všimla a říkala, že manžel není dnes doma a bude mít službu. Ale my jsme stejně chtěli jít pryč, abychom ji nedostali do problémů. A ona to vyřešila tak, že si vzala nůši a s ní jsme po jednom chodili kolem hlídek, jakoby na nákup. Nejdříve jeden a pak druhý. A po cestě jsme si jako hezky povídali. Unikli jsme.
A tak jsem se dostal do ilegality. Po čase mě pak našel bratranec, co dělal předsedu komory advokátů a ten mi říkal, že už to bude dobré, abych se vzdal. Že na mě mají jen dva svědky – jednoho, co je z našeho města Anah, a jednoho, kterého zaplatili. Já jsem nechtěl, ale rodina mi říkala, že jo, že je to lepší než mít problém celý život. Tak jsem šel a vdal jsem se a byl jsem v cele předběžného zadržení a pak jsem měl proces a odsoudili a odvezli do tábora do Basry, kde jsem vlastně sloužil vojenskou službu.
V Basře jsme byli v takovém velkém prostoru obehnaném drátem, který byl pod proudem. Naše organizace vybrala tři lidi, o které se měla postarat, aby mohli utéct a pracovat v ilegalitě. Už jsme měli všechno připravené – auto, takové dřevo po kterém máme přejít ten nabitý drát a tak. Ale pak byl Ramadán a na konci je velký svátek a velitel nám oznámil, že jejich vláda ve své velkorysosti nám umožní jet svátek oslavit do Basry a dá nám půl denáru na útratu. Ale nejdříve musíme vyjádřit loajalitu a zakřičet „Ať žije vlast! Ať žije vlajka! Ať žije král!“ A my nevěděli, co dělat a tak jsme se dohodli, že zakřičíme jen „Ať žije vlast! Ať žije vlajka! Ať žije.... „ a pak už jen rámus, aby to vypadalo nejasně.
Mezitím jsme náš plán na útěk přesunuli na ten den v Basře a rozšířili ho na více lidí. V půlnoci jsme budili jednoho vojáka za druhým a ptali jsme se „Chceš? Nebo nechceš?“ A oni se mohli rozhodnout a kdo nechtěl, ten spal dál, a kdo chtěl, ten nám dal peníze a cennosti a doklady. Peníze na organizaci toho útěku a doklady, aby je u nich nenašli, kdyby je chytli.
Útěk byl naplánovaný na ten den, kdy jsme byli v Basře slavit. Za peníze z cenností jsme získali šátky na hlavu, nové boty (normálně jsme měli vojenské a podle těch by nás poznali) a taxíky, které nás ve skupinkách měli vyzvedávat v různých kavárnách. No a my do těch kaváren dorazili, po cestě jsme se převlékli a zamaskovali šátky, protože jako vojáci – vězni jsme byli holohlaví a tudíž nápadní, a pak jsme se rozjeli, kam jsme každý měli namířeno.

Na začátku jsem se tě ptal, kdy jsi měl v životě největší smůlu. A ty mi tady celou dobu říkáš, jaký jsi měl vlastně štěstí. Mě se vlastně zdá, že ty jsi měl v životě hodně štěstí!
No, to asi jo. Já co jsem si všechno přál, to pak vlastně přišlo. Já jsem v Iráku ještě, když jsem byl malý, dělal rozhlas v kavárně. Přišel jsem sem, nenapadl mě rozhlas vůbec. Pozvali mě na večeři, do Orientálního ústavu a tam jsme se bavili o všem možném. Přišla i řeč na to, že Československo nemá rozhlas – vysílání do arabských zemí. Já jsem jim říkal, že je to škoda, protože SSSR mělo, Bulharsko mělo a samotné arabské vysílání, to bylo na nic. Tam byl jeden člověk, můj pozdější šéf, ten o tom přemýšlel a za měsíc a dva přišel s tím, že budou otevírat arabské vysílání. A jestli jim nechci pomoct. Já říkal, že ale nejsem novinář a on říkal, že on taky ne, že je zase právník a že všichni musejí nějak začít.
Dohodli jsme se, ale já jsem jim říkal, že si vymiňuju, že když bude mít vláda nějakou dvoustrannou dohodu s arabskou zemí, která je ale reakční, tak že ji prostě nebudeme chválit. Můžeme informovat o dohodách a jednáních, ale nebudeme je chválit. To byla moje podmínka.
Ten člověk mi pak za čas prozradil, že už to připravují, ale ještě nevysílají. Měli jediného hlasatele. To byl zvláštní člověk. Palestinec, co přijel na festival mládeže a zůstal tady. Měl devět dětí. Neuměl číst ani psát. Ale byl to jejich hlasatel – chtěl dělat v rozhlase.

Proč chtěl dělat v rozhlase, když neuměl ani číst ani psát?
No pro ně bylo důležité, že vůbec mluví arabsky. A on, on byl z ČKD, tak to pro něj byla práce zajímavá.
Nejdříve jsme jen vysílali opakované oznámení, že budeme vysílat v arabštině. Hlásili jsme „Huná Prág. Dár al-ithá’ al tšíkúslúfákjá” Tady Rádio Praha. Vysílání z Československa.
No a s ním pak byla legrace. Třeba, když letěl Gagarin do vesmíru, tak on ráno vstal, napsal báseň a šel ji nahrát do rádia na pásek k vysílání. My jsme si to pak poslechli – nebyla to báseň a nebylo to arabsky. Tak jsme to zastavili.
Byla s ním sranda. Pořád něco bylo. Je toho moc. To ti řeknu příště…

Tak jo:)

Lip

úterý 16. září 2008

Web networking 3.0

Doba je zase o kus pozdnější. Akcelerovala. Poskočila. Ještě předevčírem jsem nevěděl, co je LinkedIn ani Facebook. Ještě včera jsem cítil mírné vzrušení, když mi do LinkedInové schránky přišla pozvánka k propojení s někým, koho sice docela dobře znám v soukromém, nebo pracovním životě, ale s nímž jsem zatím neuzavřel žádný on-linový svazek. Dnes už je to jinak. Aspoň na tom LinkedIn. Minulý týden totiž do tohoto prostoru vstoupili titáni.

D. do své sítě kontaktů připojil Járu Cimrmana. O den nebo dva později se s Járou spojil také M. a potom i B. Začala infekce, řekl by Gladwell. Jsem nový - já se nezakecám, řekl by možná Cimrman.


Je otázkou doby, kdy se v sítích domácích a později i zahraničních profesionálnů začne vedle virtuálního českého génia výrazněji prosazovat také Eulenspiegel a Hodža Nasredin. Bude to asi v době, kdy na některém realitním webu bude na třistašedesátém osmém místě nabídky rekreačních objektů zase na prodej Karlštejn a Bradavice budou mít svoji oficiální elektronickou úřední desku.

Staré virtuální se zmocňuje nových virtuálních prostředků. Čert ví, kam se to bude vyvíjet. Napsal bych o tom víc, ale musím padat. Jedu se svým Tamagochi na zubní prohlídku.

Lip
P.S. Pokud byste nevěděli, co napsat do svého L-In profilu, tady je myslím dobrý příklad.

sobota 13. září 2008

The hair theme

Nový účes, péče o vlasy a depilace patřily od nepaměti k formativním tématům debatního spolku v kuřárně. Dílem proto, že tam chodily holky, dílem proto, že tam chodili plešatí kluci.

K tématu nemám žádný úplně zásadní příspěvek. Jen tuhle fotku (courtesy O.) a pár citací ze slovníku symbolů Manfreda Lurkera.



Křesomyslova ulice, čtvrtek 11.9. 2008, 11.55 am.

A teď to slovníkové heslo (volně kráceno):
Vlasy - díky svému růstu jsou pokládány za nositele životní síly, u Řeků za sídlo života. Válečníci a kněží si nenechávali své vlasy stříhat, aby si zachovali tělesné a duševní síly. U Germánů byly dlouhé, nedotčené vlasy znakem svobodných mužů a panen. Dlouhé kadeře chránily sv. Anežku jako neprůhledný plášť před žádostivými pohledy (asi to byla kočka). Bujně rostoucí vlasy mohou být také znamením stranění se civilizace (např. u poustevníků).
...

Soudě podle té fotky, nenapsal to Manfred Lurker špatně:)

Lip

pondělí 8. září 2008

Pravidlo č.1.

Mám moc rád jednu takovou knížku. Je o lidech, co letí vesmírem v kosmické lodi. Loď je poháněna motorem na Nekonečnou Nepravděpodobnost. Takové pokročilejší SPSS.

Slabinou toho stroje je občasný únik Nekončené Nepravděpodobnosti ze strojovny do kabiny. Hrdinové se pak ocitají trochu neférově mimo komfortní zónu.
...

Jsou dva. Ford Perfect a Adam Dent. Ten první je z těch, co "házejí koblihami v kavárně". Ten druhý patří k těm, "které to dosud ještě ani nenapadlo", ale začínají se učit.
...

Ten první nikdy nepropadá panice. Ten druhý propadá panice pořád. Ví ale, že když to na něj přijde, má si otevřít Stopařova průvodce na první straně a přečíst si pravidlo č. 1. Zní takhle:

Nepropadejte panice!

...
Myslím teď na oba hodně často. Naposledy ve výtahu v Českých Budějovicích. Vlezl jsem do kabiny a chtěl jsem - jak mi řekli na recepci - vyjet do druhého patra. Chystal jsem se zmáčknout příslušný knoflík... ale ukázalo se, že nejde o zcela standardní situaci. Výtah zřejmě poháněla NN a tak jsem byl - pokolikáté už v tom týdnu? - zase na chvíli mimo sebe i svoji komfortní zónu.


...

Moc rád bych tady teď napsal, že jsem - tak jako Ford Perfect - nad vším jen mávl rukou a pod rašící vousy si zašeptal

Nepropadej panice!

Nebyla by to pravda. Pravda je, že jsem panikařil, už když jsem do toho výtahu lezl. Ladies and Gentlemen, meet Adam Dent!
...

Skutečnost, že jsem panikář a defétista, ale není v tomhle příběhu to podstatné. Ví to už každý. A kdo to neví, tomu to co nejdřív řekne J.
...

To podstatné, o co v tomhle příběhu jde, je tohle:

V tom těsném klaustro-friendly výtahu nás jelo víc. Pán, který - jako by věděl, co mám rád - řekl "Nepropadejte panice", ale neudělal nic. Pán, kterému bylo jedno, co mám rád, a zmáčkl oba knoflíky. A další dva pánové, kteří na sobě nedávali znát, zda jim na tom, co mám rád, záleží či nikoliv, schopní ovšem smluvit se v okamžiku němým pohledem a zmáčknout každý právě jeden z těch dvou knoflíků stejné hodnoty ale opačného spinu.
...

Výtah zastavil ve druhém patře a dveře se otevřely na obou stranách kabiny. Otočili jsme se k sobě zády a vystoupili na různé strany. A když jsme z výtahu vystoupili, byli jsme všichni na stejném patře!
...

Honí se mi od té doby hlavou:

Je možné, že v situacích, které hrozí panikou, nelze udělat špatné rozhodnutí?

Je možné, že v situacích, které hrozí panikou, je každé rozhodnutí špatné?

Je možné, že v situacích, které hrozí panikou, vůbec nezáleží na tom, zda jste Adam Dent nebo Ford Perfect? A v čem se ti dva potom vlastně liší?

A to vůbec nejdůležitější: Je možné, aby v jednom okamžiku udělali Adam Dent i Ford Perfect zcela opačná rozhodnutí a přesto se oba záhy setkali na jednom a tomtéž místě?

Kromě nás pěti cestoval v tom výtahu už jen otrhaný cár papíru. Je na té fotce snad i trochu vidět. Byl přilepený nad ovládacím panelem a dělal, že tam není. Někde v druhé polovině textu, který byl ještě k přečtení, tam stálo:

Nepropadejte panice!

Odpovědi na otázky, co se mi teď honí hlavou jsem v textu nenašel, ale to pravidlo mi i tak přijde čím dál víc zapamatováníhodné...

Lip, aka AD