pondělí 31. srpna 2009

V kamizolce zelený, dělaji si z nás jeleny

Tak tohle mi dnes zavadilo o <3>. Děkuju moc, a dávám to sem, protože Osvěta je matka Osvícení a Osvícením začalo Národní Obrození. A Národní Obrození dalo vzniknout Spokovému Životu a Spolkový Život zrodil Sokola a Sokol přilákal myslivce a tím se to asi celé nějak zamotalo, takže je dnes klidně možné, aby v hájenkách bydleli myslivci a v myslivnách hajný. Tady to je:


"Ahoj LIP!

....ta myslivna a hájovna, z toho je mi úplně fyzicky špatně, když se to snažím rozluštit, takže jsem našla na internetu diskusi na toto téma. Zajímavé je, že je ze 31.12.2008...."


Cituji:

"Nakoukneme do Slovníku spisovného jazyka českého a čteme:
myslivna - obydlí lesního zaměstnance, lesníka (myslivce) hájovna - domek, obydlí hajného.
Až sem má tedy Jarda naprostou pravdu. Jenomže okamžitě to u mě vzbudilo zájem o to, kdo je to v této souvislosti hajný či myslivec. A ejhle:
myslivec - zaměstnanec v lesním hospodářství, pečující o chov lesní zvěře a o přípravu honů (samozřejmě též člověk zabývající se lovem zvěře -tzv. lidoví myslivci, ale o ty teď nejde), hajný - osoba pověřená dozorem nad určitou částí lesa.
A tady už se dá říci, že ve vztahu k hájovně či myslivně může hajný klidně bydlet v myslivně, a naopak. Oba jsou zaměstnanci lesní správy a hájovna ani myslivna obvykle není v osobním vlastnictví.
Takže bych to uzavřel konstatováním, že hájovna i myslivna jsou objekty lesní správy na okraji lesa nebo v lese, určené k bydlení jejich zaměstnanců. Že tam dnes už dost často bydlí někdo jiný, je věc druhá...."


"A stejně je mi pořád špatně, když o tom přemýšlím!

Pa, XY."

...

Mě taky! Lip.

Žádné komentáře:

Okomentovat