úterý 13. května 2008

Možná komunikuje i kouzelník

Na úlohu reklamního sdělení při budování značky a vytváření uspokojivých obchodních výsledků neexistuje v současnosti jednoznačný názor.

Na úlohu reklamního sdělení při budování značky a vytváření uspokojivých obchodních výsledků existují v současnosti jednoznačné názory tři. Je to tím, že žijeme v postmoderní době.

Názor první: "Bez reklamy to nejde"

Názor druhý: "Reklama je magie. Její úspěšnost nelze objektivně posoudit."

Názor třetí: "Reklamní sdělení ztratilo svoji někdejší účinnost. Reklama v postmoderní době nefunguje."

Přiznám se, že jsem nikdy pořádně nevěděl, ke kterému názorovému proudu se přihlásit. Až do neděle.
....

V neděli se přede mnou, zničeho nic, mezi smíchovským a zlíchovským tunelem zjevilo auto kouzelníka Pavla Dolejšky. Ze zadních dveří vozu ke mě promlouvala tahle reklama: Přední český iluzionista - www.paveldolejska.com - PD.


Auto kouzelníka Pavla Dolejšky a reklama, kterou nese na zadních dveřích, jsou zajímavé tím, že dávají zapravdu všem třem v současnosti uznávaným jednoznačným názorům na úlohu reklamního sdělení při budování značky a vytváření uspokojivých obchodních výsledků.

Odpověď první: "Jestliže i kouzelníci lepí na své vozy reklamní sdělení propagující jejich služby, je jasné, že bez reklamy to nejde, ať už vás právě živí cokoliv."

Odpověď druhá: "Mají-li kouzelníci na vozech reklamu, je jasné, že reklama MUSÍ být taky trochu magie."

Odpověď třetí: "Reklama neúčinkuje. Ani po prostudování inzerovaných stránek www.paveldolejska.com nemám chuť objednat ho dětem domů."

K odpovědi tři jen dodávám, že za to může zejména následující pasáž (cituji doslov):

"Pro Pavla Dolejšku není vůbec žádný problém nechat zmizet auto či motorku, rozesmát desítky dětských obličejů či prezentovat nový produkt vaší firmy. Může zpestřit maturitní ples či vystoupit jako překvapení na svatbě. Potěší a pobaví jistě každého."
....

Profesor Bělohradský, který měl na přednáškách vždycky narváno, tvrdívával, že jednou z výzev demokracie v postmoderní době je navracení hlasu umlčeným instancím. Důkazem toho, že se umlčené instance hlásí o slovo, mu byl například sílící hlas přírody promlouvající ústy ekologických hnutí, nebo příklon k nové, nekřesťanské spiritualitě charakteristický pro New Age devadesátých let.

S nadějí, že se tím přiživím na Bělohradského géniovi, dodávám, že důkazem je také sílící share of voice českých kouzelníků a iluzionistů v marketingové komunikaci.

LIP
PS. Pokud namítáte, že na tom autě může být v zásadě cokoliv, protože fotka není čitelná, nezbývá než zopakovat:

1. Bez reklamy to nejde v žádném oboru. Tak co by tam, prosím vás, asi tak měl jiného?!

2. Reklama je magie a magie je kouzlo. Dvoumegabitovým foto-telefonem kouzlo nezachytíte. A zachytíte-li, stejně tam není vidět...

3. Reklamní sdělení v postmoderní době nefunguje. A reklamní sdělení, které na fotografii není vidět, je klasickým příkladem toho, že reklamní sdělení v postmoderní době nefunguje!

Další otázky?

1 komentář:

  1. ahoj,
    sleduji občas tento blog,a musím říct,že protentokrát s tebou nemohu souhlasit. Jelikož jsem pracovníkem v reklamní agentuře, a mám mnoho zkušeností s umělci, tak moc dobře vím, že imageová reklama je velmi dobrým reklamním tahem, a nejenom kouzelníci ale i moderátoři, zpeváci a další "celebritky" ji využívají a celkem úspěšně. V této reklamě jde o to aby na sebe upoutali pozornost a tvůj zájem. Proto to co říkáš,že ta reklama není účinná tak je na hlavu postavené, jelikož zrovna u Tebe zafungovala - nejenomže jsi si auto vyfotil, dále si se zajímal o osobu tohoto kouzelníka, našel jsi si jeho web, který jsi jak sám poukazuješ prostudoval a ještě k tomu vystavil jeho odkaz na webu a napsal " o něm" článek - což je svým způsobem také reklama, spousta lidí na to klikne a podívá se. Tudíž - reklama tímto způsobem je velmi účelná nejenom u tohoto případu.A že jsi ji nezachytil moc kvlitně na svůj mobil - tak na to mám odpověď jedině takovou - máš nekvalitní mobil, který má pouze 2mpx, rychle si za jízdy fotil přes lesklé čelní sklo, a v tomto úseku je myslím povolená rycholost 70km/h.A desing reklamy je decentní, kolikrát je lepší méně než více, v tomto případě stříbrná s černou a decentním nápisem působí esteticky a seriózně, narozdíl třeba od velkého nevkusného odkazu na zadním blatníku, nebo nějakýchj příšerných barevných kolaží přes celé auto...Web jsem shlédl, a zdá se mi k tématu - kouzla, vhodný, magický, a vcelku bych řekl, že profesionálně pojatý. Pro klieta jsou tam skoro všechny dostupné informace, a úvodní slovo, které si zde uvedl se mi zdá také v pořádku, říká vše a shrnuje kompletní práci do kostky. Proto jsem vůbec nepochopil proč by jsi ho pro své děti neobjednal? Viděl jsem tohoto umělce vystupovat na jedné námi pořádané akci, a bavil jsem se vcelku dobře i já. Takže když to vemu kolem a kolem, reklama byla úspěšná, čítelná i z fotografie, kteoru jsi zde vystavil a i web mě nijak neodradil.Ale přesto děkuji za zajímavý námět k diskuzi ! Nějaké další otázky :-).
    Zdeněk

    OdpovědětVymazat