sobota 24. května 2008

Polotovary a konečné stanice

Někdy mi, čertvíproč, probleskne pamětí obraz světa, jak jsem ho viděl, když mi bylo pět. Byl legrační:

Všichni zpěváci se jmenovali Karel: Karel Gott, Karel Matuška, Karel Korn. Kazila to jenom Vondráčková, která se z nesmyslného důvodu jmenovala Helena. Bůh, Ježíšek a Mikuláš byli jedna a tatáž osoba. Existovala naděje, že promícháním suspenze z mýdla, oleje, vody a pětihaléře vznikne v lahvičce od živočišného uhlí nový druh brouka. Kniha Na co umírají muži Karla Pecky v knihovničce naproti posteli hrozila při náhodném dotyku smrtelnou nákazou mě i tátovi, zatímco ségra s mámou byly z obliga. A v zahrádkářské kolonii na severovýchodním okraji třešňovky žil divný chlápek, co chytal zlobivé děti a svážel je na kárce ke své chatičce, kde je věznil ve sklepě.
...

Pevnou součástí toho světa byla i restaurační zařízení Drancy a Start. Lepší restaurace kombinovaná s prodejnou polotovarů (vzpomínáte?) a bufet u konečné zastávky příměstských autobusových spojů.

Obojí skvosty pravoúhlé šestistěnné architektury pražského sídliště a zároveň pro mě důležité milníky tehdy známého světa. Možná proto mám teď potřebu o nich psát.
...

Ty dvě hranaté budovy prošly v uplynulých letech pochopitelně několika proměnami:

Z malinko nafoukané sídlištní restaurace a prodejny ošizeného jídla se stala malinko ušmudlaná pizzerie a prodejna ošizeného sexu.

Z bufetu na konečné fungovala delší dobu jen šeříky odstíněná zadní stěna, která nabízela tříminutový azyl pro řešení potřeb vyžadujících soukromí. Později se nabídka služeb rozšířila i do přední části budovy, kde nyní najdete i řešení vašich potřeb mobilní komunikace.
...

Od té doby, co mi rodiče outsourcují psa, je moje matka pevně připojena ke komunikační síti pejskařů z třešňovky a požívá tak výhody nejrychlejšího možného přístupu k informacím z komunálního života. Takže už taky ví, co se stane s Drancem a co čeká Start.

Ten první zabydlí svojí spiritualitou Svědci Jehovovi. A Start se promění v non-stop hernu s automaty plnými točících se jablíček, rajčátek a jahůdek.
...

Z jiného úhlu pohledu se vlastně zas tak moc nezměnilo a nezmění:

Budova bufetu Start byla a zase bude pro někoho synonymem konečné stanice.
A v Drancu budou zase - po předobalených řízcích a předodhalených slečnách - prodávat polotovary, tentokrát v podobě instantní spásy duše.

I budovy mají možná svůj osud.

LIP

Žádné komentáře:

Okomentovat